Baza wiedzy - wybierz egzamin

Oferujemy dostęp do pytań obejmujących bazę CEM oraz pytań LEK od roku 2008.

Wybierz termin (45)

Oferujemy dostęp do archiwalnych pytań PES ze strony CEM oraz niepublikowanych pytań z najnowszych 5 lat dla wybranych specjalizacji.

Wybierz specializacje (68)
Wybierz termin (45)

Pytania (120)

32.

Do Izby przyjęć psychiatrycznej przez ZRM zostaje przywieziona dziewczynka lat 10. Bezpośrednim powodem interwencji podjętej na terenie szkoły były wypowiadane przez nią groźby samobójcze. Z wywiadu wiadomo, że pacjentka ma trudności szkolne, które w ocenie matki bardzo się nasiliły w czwartej klasie. Matka podaje, że dziewczynka ma o 2 lata starszego brata leczonego z rozpoznaniem zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Mama podaje, że dziewczynka pochodzi z CII PII, ciąża przebiegała bez powikłań, poród o czasie, fizjologiczny. Kamienie milowe osiągała o czasie, ale mama dodaje „była zawsze niespokojnym dzieckiem” i od kiedy poszła do przedszkola cały czas pojawiały się jakieś problemy z rówieśnikami „że zaczepia, że wyrywa zabawki, niekiedy bawiła się bezkonfliktowo, ale lubiła narzucać swoje zdanie, kiedy panie jej zwracały uwagę, reagowała”. W klasach 1-3 z nauką radziła sobie dość dobrze, ale zdarzało się dość często, że zapominała co jest zadane, nie wszystko przepisała z tablicy, a kiedy razem odrabiałyśmy lekcje często bujała w obłokach, „kiedy poszła do czwartej klasy jest nie do wytrzymania i w szkole i w domu są z nią problemy… zdolna dziewczyna, ale ciągle by robiła coś innego, tylko żeby się nie uczyć”. Najbardziej prawdopodobne rozpoznanie wg kryteriów ICD-10 to:

  • A. zaburzenia ekspresji mowy.
  • B. autyzm dziecięcy.
  • C. zespół Aspergera.
  • D. zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
  • E. zaburzenia aktywności i uwagi.
Zarejestruj się i wybierz dodatkowe terminy oraz poznaj poprawne odpowiedzi do pytań