Oferujemy dostęp do pytań obejmujących bazę CEM oraz pytań LEK od roku 2008.
Oferujemy dostęp do archiwalnych pytań PES ze strony CEM oraz niepublikowanych pytań z najnowszych 5 lat dla wybranych specjalizacji.
111.
Do Izby przyjęć został przywieziony ze szkoły siedmioletni chłopiec (uczeń klasy pierwszej szkoły podstawowej) pod opieką matki. Bezpośredni powód weźwania Karetki Pogotowia do szkoły: chłopiec wywrócił ławkę i próbował wybiec z klasy podczas lekcji matematyki. Z wywiadu wiadomo, że od kiedy rozpoczął naukę w klasie pierwszej co raz częściej wychowawczyni skarży się na zachowanie chłopca: chodzi po klasie, przeszkadza w lekcji, często reaguje niewspółmiernie do bodźca, trudno mu poczekać na swoją kolej, ma kłopoty ze skupieniem uwagi, unika wysiłku umysłowego, reaguje na polecenia i koryguje swoje zachowanie. Chętnie bawi się z rówieśnikami, jest przez nich lubiany. Wywiad wczesno-dziecięcy bez odchyleń. Mama podaje, że chłopiec pochodzi z CII PII. Ciąża bez powikłań, poród o czasie, SN, kamienie milowe osiągał o czasie. Rodzic dodaje „nawet wszystko u niego było trochę szybciej, chodził przed rokiem, ciągle był niespokojny, nie potrzebował drzemek, dużo płakał, był absorbujący”. Mama dodaje, że już w przedszkolu otrzymywała skargi na jego zachowanie, aczkolwiek lubił chodzić do przedszkola i dążył do kontaktu z dziećmi, ale często kończył zabawę, ponieważ szybko wszystkim się nudził. Nie lubił aktywności edukacyjnej. Najbardziej prawdopodobnym rozpoznaniem wg kryteriów ICD-10 jest: