Baza wiedzy - wybierz egzamin

Oferujemy dostęp do pytań obejmujących bazę CEM oraz pytań LEK od roku 2008.

Wybierz termin (28)

Oferujemy dostęp do archiwalnych pytań PES ze strony CEM oraz niepublikowanych pytań z najnowszych 5 lat dla wybranych specjalizacji.

Wybierz specializacje (68)
Wybierz termin (28)

Pytania (120)

111.

Do Izby przyjęć został przywieziony ze szkoły siedmioletni chłopiec (uczeń klasy pierwszej szkoły podstawowej) pod opieką matki. Bezpośredni powód weźwania Karetki Pogotowia do szkoły: chłopiec wywrócił ławkę i próbował wybiec z klasy podczas lekcji matematyki. Z wywiadu wiadomo, że od kiedy rozpoczął naukę w klasie pierwszej co raz częściej wychowawczyni skarży się na zachowanie chłopca: chodzi po klasie, przeszkadza w lekcji, często reaguje niewspółmiernie do bodźca, trudno mu poczekać na swoją kolej, ma kłopoty ze skupieniem uwagi, unika wysiłku umysłowego, reaguje na polecenia i koryguje swoje zachowanie. Chętnie bawi się z rówieśnikami, jest przez nich lubiany. Wywiad wczesno-dziecięcy bez odchyleń. Mama podaje, że chłopiec pochodzi z CII PII. Ciąża bez powikłań, poród o czasie, SN, kamienie milowe osiągał o czasie. Rodzic dodaje „nawet wszystko u niego było trochę szybciej, chodził przed rokiem, ciągle był niespokojny, nie potrzebował drzemek, dużo płakał, był absorbujący”. Mama dodaje, że już w przedszkolu otrzymywała skargi na jego zachowanie, aczkolwiek lubił chodzić do przedszkola i dążył do kontaktu z dziećmi, ale często kończył zabawę, ponieważ szybko wszystkim się nudził. Nie lubił aktywności edukacyjnej. Najbardziej prawdopodobnym rozpoznaniem wg kryteriów ICD-10 jest:

  • A. zaburzenia ekspresji mowy.
  • B. autyzm dziecięcy.
  • C. zespół Aspergera.
  • D. zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
  • E. zaburzenia aktywności i uwagi.
Zarejestruj się i wybierz dodatkowe terminy oraz poznaj poprawne odpowiedzi do pytań